Sara Nygren

2011-02-28
02:00:38

I found what I was looking for, I found myself

Sista dagen i fiji är här..och det är tråkigt men samtidigt så börjar det pirra i magen på mig att få komma hem.
Flyget går 15.10 från Nadi till Sydney.
Det första jag ska göra är att checka in hos EGB och spendera min sista natt. Ska bli så kul att se Geroge & Co igen!
Sen ska jag ta en promenad till Darling Harbour och äta lite god glass. Men jag tror verkligen inte att det är Hej då på riktigt. Jag kommer garanterat komma tillbaka!
Det är samma sak med Fiji. Fiji är det vackraste stället jag har varit på, det kommer bli grymt svårt att slå den här resan.

Jag hade ju tänk att ta det lungt och ha en lite rehab i Fiji. Det gick bra första veckan innan jag träffade det här härliga gänget.
Varje dag har varit underbar och jag har fått vänner för livet!

Men ah, fan vad kul det ska bli att komma hem! Bara tanken på att få träffa min syster och viktor om tre dagar är lite svårt at förstå.
Tanken att jag ska sova i min EGEN säng på fredag och vakna upp och få äta frukost i köket med mamma och pappa ska bli helt galet underbart!

Jag åkte bort ett halvår för att hitta det jag leta efter, och jag hittade mig själv! Jag är stolt över mig själv och har utvecklats väääääldigt mycket. Hoppas ni kommer se det lika mycket som jag känner det.

2011-02-26
21:24:41

Back to pardiset
Nu är jag tillbaka i The beachouse igen. Ska spendera mina sista dagar här innan jag flyger tillbaka till sydney och sen hem. Hoppas allt löser sig med flyget bara. Orkar inte tänka på det idag igen, blir stressad och ont i magen. Så tar det imorgon istället, är ju ändå söndag idag.

Så gårkvällen spenderades med sång, guitarr och gin. Jag och Steven hade det riktigt roligt tillsammans. Han berätta lite om sin bandkarrier och han är jätteduktig.

Idag vakna jag upp först av alla (som vanligt) och gick till frukosten. Blå blå himmel och den ska jag använda flitigt. Två sista dagar nu så nu måste jag pressa!

2011-02-24
23:02:26

Hoppas Hoppas Hoppas

Lite dåliga nyheter. Pratade med en kille som skulle flyga till sydney igår men det blev inställt för det var för lite folk på planet. Så han blev tillsagd att komma dit idag så KANSKE han får flyg.Det är tydligen så lite folk som flyger just nu så dom kör bara en rutt till Australien om dan. Så varannan dag är det till Sydney och den andra dagen till Brisbane...
Detta är ju sjukt dåligt för mig för om jag missar det flyget och får flyga på onsdag istället så missar jag ju flyget till Hongkong.
Ska försöka kolla upp min biljett och se så dom inte har ändrat nått.

Jag hoppas det lööööser sig och att jag har tur!

2011-02-22
06:06:16

Living the dreeeeam

Nu är jag tillbaka i Nadi IGEN! Mana Island var riktigt riktigt bra även fast vi hade otur med vädret. Regn, storm och cykloner...hah
Så vad gjorde vi? Bilder säger mycket.Vi sov, åt, fest om och om igen.
Andra dagen så gick jag och Lasse ut och tänkte springa runt ön. Men vi kom nog knappt en tredjedel. Alldeles för varmt och klippor. Så vi vände och dog på stranden istället.
Sen har vi spelat en hel del kort och träffat mycket folk. Det var en hel del svenskar där så lite Ayia Napa känsla blev det.

Jag lyckades få i mig Kava igen och det gjorde mig inte gott. Så död som jag var dagen efter var hemskt. Sen blev jag påsprungen av tre hundar, en orm försökte ta mitt ben och jag ramlade i en trappa. Men jag lever!

Vi snorklade också och vi såg en haj och massa fiskar. Blev lite sugen på att dyka igen men näää. När man har dykt i stora barrierrevet så blir man lite bortskämd. Inget är lika fint som det. Men snorklingen var bra och vi tog lite bilder.

Sen igår när vi skulle försöka ta oss hem så var båten full så vi skulle få vänta på nästa som skulle komma drygt 2 timmar senare....FIJI TIME!
Vi skulle åka med båten klockan 11 men jag tror den kom runt fem. Vädret blev bara sämre och sämre och båtresan var inte alls rolig. En lite motorbåt mitt ute i havet bland vågor som känns betydligt större är inte trevligt. Lite efter 6 på kvällen kom vi fram till Nadi. 6 timmar SENARE! Tur att vi inte hade bokat nått som vi skulle komma i tid till..

Så nu har jag 7 nätter kvar i Fiji. Jag har inte riktigt bestämt om jag ska åka nån mer stanns eller bara stanna. Beror helt på vädret. Men skulle vara kul att besöka huvudstaden Suva.

Fint väder som väntar på oss..

2011-02-16
07:30:14

Mana island

Imorgon åker vi vidare till Mana island och ska stanna där till på måndag. Ska bli riktigt kul. Men kommer inte ha någotn tillgång till internet och min mobil är full av Babypuder sååå blir att uppdatera er när jag kommer tillbaka.

Vill bara säga ett stort Grattis till min syster Malin som fyller år i morgon, 24 babe! <3

Två veckor sen ska vi ha riktigt kul tillsammans <3

2011-02-16
07:19:44

Tjoooho

HALLLÅ
Jag har inte haft något internet men duktig som jag är så har jag sktivit ner lite under tidens gång. Bilder kommer senare!

Fredag 11 februari

Den här morgonen bestämde vi oss för att göra NÅGONTING. Så vi besluta oss för att se ett vattenfall. Vi gick i en ”guidad” tur på personer. Det var vi, ett äldre par från USA och en tjej från England.

Turen skulle ta ca en timma dit och en timme hem, men det blev inte riktigt så.. Mina tre underbara killar gjorde allting annat en gick. Haha de sjöng, klättra, dansa och vi oss andra att skratta ihjäl oss.

Lasse (den ena tyska killen som är vårat Entertainment) gick och smaka och tog på allt.

-          Vad är det här för frukt?

-          Det är ingen frukt, det är en växt.

-          Kan man äta den?

-          Nej

-          Fan jag som redan har smakat

30 minuter senare var vi framme i vattenfallet som var väldigt fint. Killarna kasta sig i och börja klättra upp medans jag stanna och tog kort. Men jag vill ju inte vara sämre så jag och den engelska tjejen börja klättra och det var snorhalt! Hon sluta medans jag fick hjälpa av Lasse att komma upp.

Vattenfallet var ganska starkt så när Lasse skulle hjälpa mig upp för en sten så halka han själv och landa på ryggen. Viking som han är så tog han sig upp igen och hjälpte mig. Vi tog oss tillslut upp.

Vår guide tog fina bilder på oss medans vi stod i vattenfallet. Sen kom det stora problemet som ingen hade tänkt på….ta sig ner igen!

Killarna fick i stort sätt lyfta och bära ner mig för jag var så rädd. Sen skulle man HOPPA för att enklaste komma ner, jag skaka! Men jag klara mig J

Lördag  12 februari 2011

Dags att checka ut?
Två i eftermiddas bestämde vi oss för att röra på oss. Men frågan var vart?
Vi besluta oss tillslut att ta bussen till Vakaviti som ligger lite utanför Sigatoga. Vi hoppade på en buss som var full av fijifolk. Lasse tryckte sig in längst bak i bussen och börja sjunga och leka med eldbollen (en lek som har blivit väldigt popular i våran grupp, dom leker med en boll som inte finns). Oj vad alla skratta. Alltså han är en stjärna, så fort han öppnar munnen så får han folk att skratta.

Efter 45 minuter åkande så kom vi fram till vakaiti. Vi fick med oss två spanioner som vi träffade på The beatchouse. Så jag och de tre killarna flyttade in i ett rum med eget kök och toalett. Precis som en liten lägenhet. Vi har en liten terress som går direkt ut till polen.

På kvällen började vi grilla och dricka rum och cola (något som jag har lärt mig!) Kvällen var….herregud, helt galen! Morgonen efter… alla var i stort sätt döda.

Så vad gör vi här borta? Absolut ingenting och det är helt underbart! Vi alla har vattenpistoler och det är i stort sätt vattenkrig varje dag.

14 Februari 2011

ALLA HJÄRTANS DAG

Jag är ju inte typen som firar alla hjärtans dag men jag kan nog säga att jag hade den bästa alla hjärtans dag någonsin!
Började med att jag fick en blomma i håret av Lassen, det lilla charmtrollet. Sen tog vi oss in till stan för att köpa lite stuff. Men här är alla hjärtans dag en röd dag så i stort sätt allt var stängt.

Men vi hitta en lite marknad där vi köpte lite grönsaker samtidigt som vi tabbade bort Benjamin. Jelke som känns som en go farbror (han är snart 30) fick gå runt och leta efter lilla Benjamin. Vi andra spanade in en restaurang som var öppen och billig billig. Det blev en tallrik nudelwook med kykling som var så stooooor, men kostade ca 20 kr. Det var jättegott men alldeles för mycket. Lasse var inte riktigt lika lycklig med sin currykykling som var full av småben. Så han beställde en fish and chips men det var inte heller någon höjdare. Det slutade med att han åt upp resterna på min tallrik. Han har kroppen som en soldat så det var inga problem. Benjamin hade vi även hittat vi den här tiden.

Vi den här tiden ahde det slutat regna och vi åkte hem och gjorde absolut ingenting förutom att drika öl, till och med jag..

2011-02-09
23:24:57

Fiji time
Heeeeeeeej!
Vad livet är underbart. Jag har verkligen så kul här och trivs så bra. Gårdagen var helt galet underhållande. Började med att spela beach vollyboll som var hur kul som helst. Tog i så mina handleder blev blåa.
Efter vollybollen blev det poolen sen tog vi en "kort" preomenad till en bensinstation. Hah vi gick och gick... FIJI TIME. Ingen tidsrespekt alls. 5 min, 15 min, 10 min.... Det slutade med att vi gick i två timmar, köpte lite mat sen lifta vi hem på ett flak. Killarna köpte vattenpistoler som använders flitigt.
På kvällen lagade vi mat tillsammans som blev gott men starkt. Har inte skrattat så här mycket på länge och jag njuter!

2011-02-08
22:44:52

Godmorgon!
Efter två bussbyten av lokaltrafiken så kom jag äntligen fram till The Beachouse. Och det är så bra. Alla är jättetrevliga och jag har kommit in i ett litet gäng. Två svenska tjejer, en tysk/svensk kille, en tysk, en nederlendare och en från canada.

Igår sola jag bara och käka lite middag. Sen sluta det med att 20 stycken satt runt ett bord vid solnedgången och drack och hade trevligt. Vädret sveck oss på eftermiddan med värsta ovädret men idag är det fint igen. Så idag klockan 11 ska vi spela vollyboll sen ska jag paddla kayak.

Stället här är verkligen fräscht. Finaste stället jag bott på på hela min resa. Stannar här till lördag sen får vi se hur det blir :)
Tre fina labradorer har jag att gosa med också, rena. Inga rabies hundar mamma så du kan vara lugn!

Nya bilder kommer snart!

Ska ta och äta upp min papaya sen testa poolen innan vollybollturneringen. Sen blir det nog ut och snorkla, önkar jag kunde stöta på några sånna här godingar. Jag blir verkligen så glad när jag ser dom!

2011-02-07
10:32:43

Coral coast

Idag har jag spenderat dagen på stranden med Liz, min granne. Jättefint väder idag och riktigt varmt. Vi tog en promenad till supermarket och jag köpte min första BILLIGA pinnglass på länge. 3.50 kr är inte illa om man jämför med Sydneys priser. 32 kroner för en Magnum! Galet.

Imorn bär det av igen! Jag ska resa två timmar öster ut mot Coral coast och spendera fyra nätter på The beachouse. Där finns det vattenfall och sanddynor som jag ska försöka besöka. På stället jag bor på har dom spelat in en Engelsk tv serie, typ paradise hotel, så det ska vara riktigt fint.

Tråkigt att lämna det här stället men tro jag kommer tillbaka dagarna innan jag åker hem. Alla är jättetrevlig och snälla.
Har fått smeknamnet "The Queen". Jag blev tydligen utsedd till drottning när jag drack mina fyra kava första natten. Tydligen imponerande för att vara kvinna.
När jag var ute och gick så mötte jag en man som sa att han visste vem jag var. "You are the Queen aren't you?" haha jag dog av skratt. Byn är väldigt liten.
Ikväll har jag gömt mig inomhus för jag kan inte dricka nån kava ikväll då jag ska upp tidigt imorgon.
Så nu ska jag sova, ser fram emot att åka buss imorn, hoppas det finns AC...inte så troligt dock.

2011-02-06
09:39:28

"Bara runt hörnet"

Hej!
Nu har jag precis kommit tillbaka från min lilla resa som var helt underbar! Har spenderat lata dagar i min lilla Bura och njutit av god mat, bra snorkling och trevligt sällskap. Jag träffade en jättetrevlig kvinna, Anna, som är från schweiz. Galnaste och häftigaste 47 åringen jag träffat.

I Fredas så kom hon och knackade på min Bura och frågade om jag ville med och snorkla. Självklart ville jag det och hämtade mitt cyklop.
Vi började vid stranden och fortsatte runt hörnet av ön. Efter 30 minuter fråga jag Anna om vi kanske skulle vända. Men hon tyckte vi kunde snorkla runt. Det skulle tydligen bara var "runt hörnet".
Två timmar senare kunde vi inte snorkla längre och fick klättre upp på klipporna. Vi hade fortfarande inte hittat tillbaka till stranden och ju längre bort vi kom desto mer oroligt börja jag bli. Vi gick och gick på de hala stenaren, klättrade över träd och hamnade på en strand som inte riktigt var den vi letade efter.

Jag visste att klockan var runt 4 när vi började snorkla och hoppades vi skulle vara tillbaka till middag. Det var mitt mål...då. Hörn efter hörn, men vi hittade inte tillbaka. Ön är ju rund så det var ju bara fortsatta.
Efter ett tag tittade jag på Anna, vi båda gick i bikini, cyklop och en varsin pinne att stödja sig med när det var hala stenar. Anna hade simföttern i ena handen. Och vi skrattade så vi nästan grät. Vad har vi gjort? Det här var en dum ide?!
Solen började gå ner, och när solen väl går ner så blir det KOLSVART. Så mitt nästa mål var att komma framm innan det blev mörkt...
Vi kommer fram till en stor sten som det inte fanns nån chans att klättra över. Så vi satt os ner. Tryckte oss mot stenen och kravlades oss över till andra sidan medans det var stora vågor som lätt kunde ha dragit med oss.
Efter ytterligare en tid så kände jag att efter det här hörnet så måste vi vara framme. Annars vet jag inte vad jag gör.. NU var mitt mål att komma tillbaka LEVANDE.

Jag klättrar upp barfota på den snorhala stenen som är full av STORA krabbor som var lila och gröna. Till slut ser jag små hyddor och STRANDEN som vi letade efter. Jag ropar till Anna och vi var "framme"! Men nu var det så att tidvattnet var för högt och vi kunde inte fortsätta gå runt kanten. Så det var bara att hoppa i vattnet och börja simma. Vid den här tiden hade solen nästan gått ner och vattnet var väldigt mörkt.
Anna som verkar vara en olympis mästare i simmning drar på med en jäkla fart medans jag (som inte hade några simfötter) sakta kom efter, väldigt trött...
Då kommer Bio, våran guide, på en kayak och frågar om vi är okej. Han drar upp mig i kayaken medan Anna fortsätter simma mot stranden.
Bio skrattade men sa att han hade varit väldigt orolig. Klockan var nästan halv nio på kvällen...

När vi väl kom till stranden så fick vi en utskällning av hövdingen som hade ringt till andra resorter runt om kring och efterlyst oss. Dom hade till och med varit ute och letat med båt i flera timmar runt ön. Men eftersom vi var uppe och klättrade så missade dom oss.
Det där med att det bara var "runt hörnet" stämde inte rikitgt. Vi hade simmat/vandrat/snorklat/klättrat ca 2,5 mil i 4,5 timme!

Hur allvarligt det än var så kunde vi inte sluta skratta. Hur roliga vi måste ha sätt ut. Bio trodde vi försökte slå världsrekord i snorkling. Den natten sov jag bra...

2011-02-02
07:48:50

Bula!
Hallå! Fiji är helt underbart! Efter att ha flygit en extra lång väg på grund av cyklonen som precis åkte förbi Fiji på väg till Queensland så landade jag på Nadis flygplats. Blev bemött av sång, dans och otroligt trevliga människor som ropade Bula och gav mig halsband.
Dom tog hand om mig direkt och jag träffade ägaren av en resort som heter Bamboo. Riktigt najs ställe. Mitt i regnskogen men precis brevid stranden.

Träffade tre trevliga personer från England som jag åt middag med och sedan deltog vi i Kava cermonin. Efter 4 cocusnötshalvor av kava så somna jag nästan sittandes och min mun var halft bortdomnad så gick jag och la mig.
Vaknade upp alldeles för sent så jag missade frukosten och engelskmännen hade åkt.

Så jag gick över gatan (till stranden) och la mig i en solstol. Fick två tyska tjejer till sällskap och dom ska jag ikväll dricka lite med och kolla på dans och eldshow.

MEN nu måste jag packa min lilla väska för imorn ska jag åka ut på en liten weekand! Ska först segla 5 timmar till ön Naviti och bo på Drawaga Barefoot Lodge där jag ska spendera tre nätter, all inclusive! Så jag är tillbaka på söndag en natt innan jag drar vidare :)

Kraaaamar från lilla mig ute i vilda världen!

Från Sydney City till det här, underbart! Tillgång till en affär..men det är ju en bottle shop så alla överlever! Men folk dricker faktiskt inte alls lika mycket här som i Australien.

Middag men mina engelska rumskompisar.

Blev kykling med nån rotfrukt . Kyklingen var ju helt okej med jag är inte så mycket för rotfrukter. Ser ut som potatis och dom kallar det även för det, men nej nej, det är inte potatis! Ser ut som vax..Men man får ju ställa upp och visa att man gillar deras kultur, bara att tugga och svälja...fick jag lära mig när jag var liten.

Sen var det dags att smaka Kava drycken. Man sitter i en lite ring och dom spelar och sjunger. Samtidigt blir du tilldelad en kopp kava. Smakar för jävligt men ju mer du dricker ju mer respekt visar du. Men Kava gör att du blir trött och din kropp blir lite medvetslös. Efter mina fyra kava så kunde jag inte känna min tunga men jag somna otroligt fort och djupt. Kanske nått för dej pappa?

Här spendera jag dagen idag..väldigt lugnt och tyst. Ingen trafik i närheten.

Såg ut såhär när jag kom hem... En dag i fiji..28 dagar kvar!